Skip to main content

Over ons

Ons gezamenlijke verhaal

Interprofessionele zorg

De Nederlandse gezondheidszorg heeft te maken met een toenemend aantal complexe zorgvragen en uitdagingen op het terrein van personele bezetting en zorgorganisatie. Ruim een derde van de volwassenen in Nederland heeft één of meer chronische aandoening(en). Dit is een uitdaging voor ons zorgstelsel dat in toenemende mate specialiseert en fragmenteert. Hierdoor ontstaan discontinuïteiten en contraproductieve praktijken in de zorg, die de ervaren zorgkwaliteit door patiënten en hun families beperken, én de werkervaring en tevredenheid van zorgprofessionals verminderen.

In tegenstelling tot multiprofessioneel samenwerken dat een opstapeling is van losse onderdelen, leidt interprofessioneel samenwerken juist tot één integraal zorgplan van alle betrokken zorgprofessionals, inclusief de patiënt en diens familie zelf. Interprofessioneel georganiseerde zorg helpt ook steeds vaker nieuwe (transmurale) samenwerkingsvormen én beroepsvormen te vinden, in antwoord op de gestelde uitdagingen voor de toekomst.

Dit vraagt om een nieuwe manier van denken, handelen én opleiden.

Interprofessionele educatie (IPE)

Sinds 2018 is interprofessionele educatie (IPE) als een herkenbaar kenmerk longitudinaal verweven in 4 studiejaren van de curricula van de bachelor- en masteropleiding geneeskunde (UvA), de opleiding verpleegkunde, en de bacheloropleidingen interprofessionele paramedische zorg: fysio-, oefen- en ergotherapie (HvA). Al onze studenten (3500 in totaal) doorlopen dit programma in gemengde studentgroepen.

Het IPE-programma is gericht op de verschillende fasen waarin de studentgroepen zich bevinden, en is onderverdeeld in de IK-fase (studiejaar 1), de WIJ-fase (studiejaren 2 en 3), en de SAMEN-fase (studiejaren 4 e.v.).

  • In de IK-fase verkent de individuele student de werkpraktijk van een stageplek, en reflecteert op vragen als: welke rol speelt mijn toekomstige beroepsgroep, met welke professionals vindt samenwerking plaats, hoe wordt de zorg op elkaar afgestemd en geïntegreerd?
  • In de WIJ-fase komen studenten in gemengde studentgroepen gezamenlijk tot een integraal zorgplan voor toenemend complexe (fictieve) patiënten, door het geven en nemen van elkaars perspectief op de voorliggende zorgvraag, onderhandeling en transformatie naar een integraal zorgplan. Het concept ‘Boundary Crossing’ en de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’ (ICF) staan bij dit onderwijs centraal.
  • In de SAMEN-fase leren en werken studenten op hun stageplekken volgens bovenstaande principes als gemengd studententeam aan integrale zorgplannen voor echte patiënten in voor hun studie authentieke leerwerk-stageplekken (coschap-plekken voor geneeskundestudenten), onder zowel vakinhoudelijke supervisie als met een procescoach.

Waar staan we en waar willen we naartoe?

Het IPE-programma werd gefaseerd uitgerold vanaf 2018, en is inmiddels ingebed in alle 4 de studiejaren van de faculteit gezondheid HvA en de bachelor- en masterfase van de geneeskunde faculteit UvA. Elk jaar van het programma heeft inmiddels meerdere keren gedraaid, en werd tussentijds bijgesteld o.b.v. evaluaties en PDCA-cycli. Ook zijn docentprofessionalisering-trajecten toegevoegd aan het programma. Tenslotte werd recent een evaluatie op programmaniveau afgerond.

Vanuit meerdere subsidies (o.a. Comenius Leiderschapsbeurs) werden doorontwikkelingen gerealiseerd, zoals de leerwerkplaatsen in het Amsterdam UMC voor studenten geneeskunde, verpleegkunde en verloskunde. Ook zijn er leerwerkplaatsen in de wijkzorg en intramurale ouderenzorg waar studenten verpleegkunde, ergotherapie en fysiotherapie samenwerken.

Inmiddels zijn ook enkele promotietrajecten opgestart om de effecten van het programma te bestuderen, en de evidence te leveren voor nog beter IPE-onderwijs.

Naast al deze gezamenlijke activiteiten hebben de faculteiten geneeskunde en gezondheid ook IPE-onderwijs gerealiseerd met andere partners in hun eigen netwerken. Voorbeelden hiervan zijn partnerships met ACTA, Emma Kinderziekenhuis, en Cordaan. Ons doel voor de nabije toekomst is om meer Amsterdamse zorgopleidingen te verbinden binnen één groot Amsterdams IPE-netwerk, inclusief regionale IPE-leerwerkplekken in alle gremia van de zorg. Op deze wijze willen wij niet alleen bijdragen aan het IPC-vaardig maken van onze zorgstudenten in de toenemend complexe gezondheidszorg, maar deze ook actief mede-vormgeven door dit transformatieve onderwijsprogramma.

Voor nadere informatie of vragen over ons IPE-programma Amsterdam, of mogelijke samenwerking, verwijzen wij graag naar het contactformulier.

Deze website is een gezamenlijk initiatief van de faculteit geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam en de faculteit gezondheid van de Hogeschool van Amsterdam. Klik hieronder op de tegel voor de website van de deelnemende opleidingen.

 Opleiding Fysiotherapie

Opleiding Verpleegkunde (HBO-V)

Opleiding Ergotherapie

Leerroute Interprofessionele Paramedische Zorg (IPZ)

Opleiding Geneeskunde (Ba)

Opleiding Geneeskunde (Ma)